Nic je nezastaví - John Deere Gator

Elektrický Gator TE nezatěžuje své okolí hlukem ani spalinami.
Elektrický Gator TE nezatěžuje své okolí hlukem ani spalinami.

„Gator“, po vzoru bondovek „John Deere Gator“. Tak zní stručné představení nejlepšího nástupce kdysi oblíbené multikáry. Tyto čtyřkolky (i šestikolky) totiž mají korbu pro převoz menších nákladů, poberou dva až čtyři pasažéry, jsou dostupnější, provozními náklady podstatně střídmější než pickupy a hlavně se díky svým kompaktním rozměrům protáhnou všude. Na rozdíl od dodávek s valníkovou nástavbou.

Stejně jako kompaktní traktory projedou všude, což platí zejména pro terénní modely s nezávislým zavěšením a pohonem všech čtyř kol. Jsou však rychlejší a vlastně i obratnější – zkuste si například couvat traktorem s přívěsem či návěsem a Gatorem.

Benzín, diesel i elektromotor

Výběr pohonu není nijak omezen. Tím elektrickým vybavoval John Deere své Gatory TE dávno před nynějším nástupem elektromobilů. Jejich nehlučný provoz prostý spalin oceňují nejen v mnohých velkých městech, ale například také v ZOO Praha, zkrátka všude tam, kde chtějí mít čistý vzduch a ticho.

Další variantu představují zážehové, vzduchem chlazené jednoválce či vidlicové dvouválce, případně výkonnější kapalinou chlazené řadové dvouválce, s nimiž Gatory dosahují rychlosti až 60 km/h.

Pro příznivce dieselů jsou určené pracovní a terénní Gatory s mimořádně úspornými řadovými tříválci a maximální rychlostí přes 50 km/h, s níž v pohodě dokážou držet krok s běžnou dopravou v obcích a nejsou žádnou brzdou provozu.

Taková cesta není

Při novinářských předváděních novinek John Deere jsem se vždycky nejvíc těšil právě na Gatory. Přišlo mi neuvěřitelné, co všechno a kudy dokážou tato lehkonohá, vlastně lehkokolá nákladní vozítka projet, s neobyčejnou chutí, svižností a obratností. Není cesty, kterou by neprojely, opravdu žádné, a to ani například v proslulém Hummer Centru za Prahou, kde se testují ty nejdrsnější terénní vozy.

Ovládání je přitom velice jednoduché, před vámi je akorát volant a dole dva pedály – plyn a brzda. Žádnou spojku nehledejte, ta je automatická a o plynulou změnu rychlosti se stará variátor – přesněji převodovka CVT, u vyspělejších modelů doplněná o dva rozsahy rychlostí.

Největší ze stáje

Výjimku tvoří pouze největší z Gatorů – vznětový John Deere ProGator s mechanickou pětistupňovou převodovkou, který pobere až 1,5 tuny nákladu. Jeho mechanická vazba stálého poměru otáček motoru k pojezdové rychlosti je výhodná hlavně při aplikaci postřiku, hnojiv, závlahy či písku na trávník, kdy je nutné dodržet přesnou dávku na určenou plochu. Také proto lze korbu ProGatoru snadno vyměnit za pískovačku či postřikovač John Deere HD220.

Všestranní pomocníci

To, že Gator – zejména v terénním provedení – nezastaví žádná cesta ani necesta, může být mnohým ukradené, protože v jejich obcích ani v okolí krkolomné terény prostě nejsou. Důležitější je skutečnost, že díky své všestrannosti se Gatory nezastaví ani kvůli tomu, že by zrovna neměly do čeho píchnout. Samozřejmě převezou všechno možné, od dopravního značení, hlíny, kamenů, písku a jiného materiálu až po motorové sekačky, vyžínače, křovinořezy, plotostřihy a ostatní komunální nářadí. A zároveň s ním i jeho obsluhu, zejména ve čtyřmístném provedení S4.

Jenže to není všechno, v zimě uchopí vpředu radlici a s ní odklízejí sníh z cest a chodníků, případně si místo kol obují pásy a vyrazí prohrnovat běžkařské stopy ve sněhu.

Ušít na míru

Pro všestranné užitkové Gatory se najde uplatnění opravdu každý den v roce, je ovšem nezbytné přitom myslet i na jejich obsluhu. Při úvahách o zimním nasazení by měla být samozřejmou součástí výbavy vyhřívaná kabina a podle využití lze zvážit i další volitelné prvky, například nárazníky, ochranné rámy, dělící přepážky korby, držáky nářadí, nástavce bočnic, elektrické vyklápění korby, sadu pro provoz na veřejných komunikacích, tažný závěs, nosiče na kapotě, přídavné osvětlení, ochranné kryty podvozku vozidla, navijáky, luxusnější či odklápěcí sedadla, koberečky na podlážku kabiny, rádio a mnohé další položky výbavy na přání.

Výběr je tedy prakticky neomezený nejen mezi Gatory samotnými, ale i po stránce příplatkové výbavy. Ať už sáhnete po jakémkoliv z Gatorů, získáte střídmého, nenáročného a svižného pomocníka.

Výdrž a zázemí

Bez ohledu na to, zda zrovna konzumuje benzín, naftu nebo elektrický proud vám vydrží sloužit levně a dlouho, značka John Deere je proslulá spolehlivostí, odolností a životností svých výrobků. A spolu s Gatorem získáte ještě jednu méně viditelnou, zato zásadní výhodu – skvělé zázemí prodejní a servisní sítě, rozprostřené po celé naší zemi tak, abyste to do svého servisu nikdy neměli daleko, nemluvě o tom, že servisní vůz může dorazit až přímo k vám. I s potřebným náhradním dílem, protože během hlavní sezóny je prakticky jakákoliv součástka k dispozici do druhého dne, tedy do 24 hodin od jejího objednání.

Více informací o John Deere Gator naleznete na www.strompraha.cz.