Čistší motory pod přísnější tváří

Kapota nových kompaktních traktorů je ostřeji řezaná, přísnější tváří se tyto stroje přiblížily svým větším zemědělským sourozencům.
Kapota nových kompaktních traktorů je ostřeji řezaná, přísnější tváří se tyto stroje přiblížily svým větším zemědělským sourozencům.

Místo čtyřtisícovek čtyřky, místo třítisícovek trojky – John Deere letos zásadně omladil své nejvýkonnější kompaktní traktory. Vetknul jim modernější, přísnější rysy a protkal je zajímavými prvky, usnadňujícími obsluhu. Uvedení nových traktorů se neslo ve velkém stylu, hned při své premiéře na loňské výstavě Agritechnica v Hannoveru obdržely stříbrnou medaili za vnější ovládání pojezdu a tříbodového závěsu.

Právě z téhle medaile je dobře patrné, jak se tentokrát při vývoji myslelo na snadné připojování nářadí a hlavně na řidiče. „Proč by přitom musel pořád vylézat a zalézat? To je úplně zbytečné,“ řekli si konstruktéři, vyvedli ovládání pojezdu traktoru dozadu na levý blatník a nazvali jej „Hitch Assist“. Po stisku tlačítka pojezdu vpřed nebo vzad se traktor sám rozjede požadovaným směrem plazivou rychlostí 12 mm za vteřinu. Vzadu je také vyvedeno ovládání tříbodového závěsu, které rovněž přispěje k rychlejšímu a snadnějšímu připojení neseného či závěsného stroje.

Střední a vyšší třída

Obě šikovná ovládání najdeme u nové čtyřválcové řady traktorů 4R, nahrazující dosavadní řadu 4000. Ta nepřijíždí sama, skromnější a dostupnější doprovod ji dělá řada 4M. John Deere tím sjednotil značení svých traktorů, známé již z těch větších, zemědělských – písmeno „M“ používá pro střední třídu, písmeno „R“ pro lépe vybavenou prémiovou. V každé z nich najdeme dva modely: 4049M, 4049R a 4066M, 4066R, přičemž poslední dvojčíslí vpravo vždycky udává hodnotu maximálního výkonu v koních.

V základních parametrech se řady 4M a 4R neliší, zde je jejich stručný výčet: čtyřválcové přeplňované vznětové dvoulitry, plnící přísnější normu Final Tier 4 (evropskou obdobu IIIB) a známá hydrostatická převodovka eHydro s pedály TwinTouch, vybavená režimy eThrottle (otáčky motoru závislé na poloze pojezdového pedálu, jako u traktorů s běžnou mechanickou převodovkou), LoadMatch (upravuje otáčky motoru dle zatížení), MotionMatch (upravuje odezvu převodovky na sešlápnutí pedálu, tj. intenzitu zrychlení a zpomalení traktoru) a SpeedMatch (tempomat).

Shodný je u obou řad také standardní pohon všech kol, zámek diferenciálu, mokré brzdy, nezávisle ovládaný zadní vývodový hřídel s 540 otáčkami za minutu a spojkou v olejové lázni, průtok hydraulického čerpadla 60 l/min (z toho je zhruba třetina určena pro řízení a dvě třetiny pro hydrauliku), dále nosnost tříbodového závěsu kategorie jedna 1420 kg (1134 kg ve vzdálenosti ramen 610 mm), možnost připojení až pětitunového přívěsu či délka 3318 mm a šířka 1806–1987 mm.

Rozdíly

Čím se tedy obě řady liší? Řada 4M přijíždí jako otevřená bez kabiny. Vyrábí se i s dvanáctistupňovou převodovkou, vybavenou reverzorem s páčkou pod volantem pro změnu směru jízdy vpřed a vzad bez nutnosti vyšlapávat spojkový pedál. K řadě 4M se na přání dodává nakladač John Deere D170, který dosáhne do výšky 2,85 m s přesahem 1,12 m a unese 1087 kg.

Největší předností, hlavně při našem proměnlivém počasí v průběhu celého roku, je u vyšší řady 4R standardně dodávaná kabina ComfortGard se zaoblenými prosklenými plochami, skýtajícími bezvadný, ničím nerušený výhled do všech stran. Kabina je bezvadně utěsněná, vyhřívaná a klimatizovaná. Řada 4R nabízí také vzduchem odpružené sedadlo, které se dá pro snadnější usednutí a práci se vzadu připojenými stroji natáčet o 15 stupňů. Pro ovládání strojů připojených vpředu či vzadu nebo čelního nakladače slouží páka se třemi vestavěnými funkcemi. Vnějších hydraulických okruhů může být vyvedeno až pět a jejich ovládání je elektro-hydraulické.

U nakladačů se ještě zdržme, k řadě 4R se kromě modelu D170 dodává i vyspělejší typ H180 s vyrovnáváním hlavice a rychlou montáží i odstavením „Quik-Park“, díky němuž máte nakladač na traktoru či naopak dole během necelých tří minut bez použití nářadí. Nakladač John Deere H180 unese 1006 kg a dosáhne do výšky 2,8 m s přesahem 1,1 m. Přičtete-li k rychlému připojování a odkládání již zmíněné vnější ovládání pojezdu „Hitch Assist“, bude se vám s novou řadou 4R ve výsledku pracovat rychleji, pohodlněji a lépe.

Tříválcové trojky

Souběžně se čtyřválcovými čtyřkami byla představena také lehčí a menší (délka 3230 mm, šířka 1323–1728 mm) tříválcová řada 3R, poháněná motory s objemem 1,5 litru, plnícími rovněž přísnější normu Final Tier 4 (IIIB). Jako správná trojka nabízí tři modely 3033R, 3038R a 3045R s maximálními výkony motorů 33, 38 a 45 koní. Coby prémiová třída R je vybavena podobně jako větší „eRkové“ čtyřválce, kabina ComfortGard se dodává na přání. Volitelně si můžete také objednat mezinápravové třínožové žací ústrojí AutoConect, se záběrem 152 nebo 183 cm, které stačí přejet předními koly a ono se k traktoru připojí samo. Jde o další příspěvek k rychlosti a bezpracnosti s komunální technikou John Deere.

K novým traktorům John Deere řad 3R, 4M a 4R si můžete na přání objednat tovární přední závěs a vývodový hřídel, vymezovací podložky rozšiřující rozchod kol pro práci ve svazích, různé vzorky pneumatik, větší blatníky, přední a zadní závaží, ochranné rámy, pracovní světlomety, tažný závěs a spoustu dalšího příslušenství.

 

Více informací o traktorech John Deere naleznete na www.strompraha.cz.