Užitkový elektromobil Mega e-Worker

Užitkový elektromobil Mega e-Worker

E-Worker, vyráběný francouzskou společností Aixam Mega z města Aix-les-Bains, je elektricky poháněné užitkové vozidlo s užitnou nosností až 872 kg. Při dojezdu až 100 km, maximální rychlosti 40 km/h, nízkým provozním a servisním nákladům a zajímavé ceně, je dobrou volbou pro celou řadu činností provozovaných v areálech firem, na staveništích, v parcích a nebo i v rámci celých měst. Pro provoz na pozemních komunikacích pro něj postačí řidičské oprávnění skupiny B.

Z výroby vycházejí dvě verze šasi, na které lze podle potřeby namontovat sklápěčku, skříňovou nástavbu, nebo třeba cisternu pro zalévání zeleně. Celková délka činí 3165 mm u kratší verze a 3665 mm u verze dlouhé. Rozchod předních i zadních kol (1031 mm) a výška (1895 mm) jsou pro obě verze totožné. Provozní hmotnost vozidla spolu s maximální hmotností nákladu závisí na hmotnosti baterií (více viz přiložené pdf).

Mega eWorker krátká verzeMega e-Worker dlouhá verze

Konstrukce

Základem jsou bezesporu robustní rámová konstrukce a velkorysá platforma řidiče, které předurčují vlastnosti celého vozidla. Díky automatické výrobě, využití kvalitních materiálů a protikorozní finální úpravě dosahu je konstrukce E-Workeru dobré stability a životnosti i v intenzivním nebo náročném provozu.

Kabina řidiče

Na první pohled zaujme určitě výhled. Díky velkým proskleným plochám a výše položeným sedadlům řidiče a spolujezdce má posádka vždy přehled o tom, co se děje v bezprostřední blízkosti kolem vozidla, což je při předpokladu práce ve stísněných podmínkách nebo mezi lidmi neocenitelná vlastnost přispívající k bezpečnosti. Teprve při bližším průzkumu zjistíme, že se jedná o elektromobil. Ten prozrazuje absence spojkového pedálu, bezpečnostní STOP tlačítko na okamžité vypnutí všech systémů, a především vpravo od volantu umístěná malá páčka sloužící k volbě směru jízdy. Sedadla řidiče a spolujezdce disponují příjemnou opěrkou zad a i při jízdě přes výmoly poskytují posádce dostatek pohodlí. Vlastní rozmístění ovládacích prvků a pedálů nedělá při řízení problémy ani vyšším či menším řidičům.

Kabina

Pohon vozidla

Asynchronní elektromotor o výkonu 10 kW s redukcí diferenciálů 1:15 dovoluje vozidlu v „režimu zajíc“ dosáhnout rychlosti 40 km/h. Pro náročnější terén lze využít pomalejší „režim želva“ dosahující maximální rychlosti cca 25 km/h. Maximální výkon je po sešlápnutí plynového pedálu dostupný prakticky v celém spektru otáček, což je typické pro všechny elektromobily, a umožňuje to řidiči svižné starty i s takto „málo výkonným“ motorem. S vyšší rychlostí samozřejmě rychlost akcelerace klesá.
Motor je zásobován trakčními olověnými bateriemi skládajícími sez 36 sériově uspořádaných 2V modulů. V závislosti na zvolené kapacitě článků (120 Ah, 160 Ah, 240 Ah) poskytuje úložiště 8,6 kWh, 11,5 kWh nebo 17,3 kWh energie. Dojezd vozidla je dle verze baterie na úrovni 60, 80 a 100 km. 

Provoz vozidla

Pro vlastní provoz jsou klíčové právě použité baterie resp. jejich technické vlastnosti. U trakčních olověných baterií se při správném zacházení dosáhne minimálně 1000 nabíjecích cyklů. Je nutné ale počítat s tím, že při častém úplném vybití nebo rychlém nabíjení jejich životnost klesá. Proto bychom měli počítat se zhruba 30% rezervou a baterie po práci vždy plně nabít. Nejsilnější baterie (17,3 kWh) lze nabíjet rychleji, za jednu hodinu do nich v optimálním nabíjecím režimu dostaneme energii pro ujetí cca 10 km. Za 10 hodin budou z prázdného stavu zcela nabity. Nejslabší baterie (8,6 kWh) se budou ze stavu úplného vybití nabíjet též zhruba 10 hodin, přičemž za 1 hodinu je doplníme o energii na ujetí 5 km. Při vybíjení je to s optimálními podmínkami podobné. Silnější verze snese bez negativních efektů vyšší vybíjecí proudy, takže déle vydrží i při vyšším zatížení při jízdě. Z tohoto důvodu se doporučuje pořízení 11,5 kWh nebo i 17,3 kWh verze ve všech případech, kdy budeme chtít s vozidlem jezdit maximální rychlostí nebo najedeme více než 30 km/den. Pro provoz v halách a na menších prostranstvích postačí nejslabší 8,6 kWh verze. Obzvláště, pokud ji budeme dobíjet i v průběhu dne.

Ekonomika provozu

Při „tankování“ elektřiny v nízkém tarifu, kdy jednu kWh pořídíme za zhruba 1,6 Kč, vychází při 80% účinnosti nabíjení a vybíjení baterií (20 % se při nabití dohromady s vybitím ztratí) přepočtené náklady na necelých 0,3 Kč/km. To je v porovnání s palivy do spalovacích motorů úžasná hodnota! K tomu je navíc nutné přičíst nižší náklady na servis, osvobození od silniční daně a levnější povinné a havarijní pojištění. Vlastní provoz tak oproti naftě vyjde na každý kilometro nějakých 2–3 Kč levněji! Při 1000 nabíjecích cyklech tak s nejsilnější baterií při průměrném DOD 60 % (DOD = Depth-of-Dischargea znamená hloubku nabíjecího cyklu) najedeme celkem 60000 km, při kterých ušetříme minimálně 120000 Kč. Nové olověné baterie o stejné kapacitě pořídíme v dnešních cenách za méně než 80000 Kč. Po výměně baterií tedy budou náklady vycházet stále příznivě. S výměnou dosloužilých baterií se samozřejmě otevře cesta k modernizaci vozidla. Již nyní existují výkonnější, ale dražší baterie, jejichž cena bude s rozvojem elektromobilů klesat. Lze tedy očekávat, že u v budoucnu modernizovaném vozidle dosáhneme za rozumnou cenu delšího dojezdu a značně snížíme dobu nutnou pro dobití baterií. Tím zvýšíme jeho hodnotu, která bude na podobné úrovni jako nyní. Oproti tomu cena starých naftových vozů s časem jen klesá.

Přijďte si e-Worker vyzkoušet

Vozidlo si lze po přechozí domluvě vyzkoušet u českého distributora, společnosti EUROGREEN CZ s.r.o., nebo mohou dojet s elektromobilem za potenciálním zákazníkem kamkoliv. Neváhejte využít níže uvedené kontakty a přijďte si e-Worker otestovat.

Kontakt

EUROGREEN CZ s.r.o., Jakub Čapek, Telefon: +420 733 626 656, E-mail: jakub.capek@eurogreen.cz
www.eurogreen.cz