Svébytní a nepřekonatelní sekáči

Řízení pákami je naprosto přesné, John Deere Z740R ukazuje, jak každou hranu obsečete až ke kraji.
Řízení pákami je naprosto přesné, John Deere Z740R ukazuje, jak každou hranu obsečete až ke kraji.

Neumějí toho tolik, jako třeba traktory, ale v tom, pro co jsou určeny, jsou nepřekonatelné. Sklonit se před nimi musí dokonce i výkonné čelní žací stroje, i ty jsou totiž zhruba o pětinu pomalejší. V jelení stáji John Deere prostě rychlejšího ani obratnějšího sekáče nenajdete, žací stroje John Deere ZTrak s nulovým poloměrem otáčení jsou v údržbě zelených ploch přeborníky.

Zejména při mulčování. S volitelnými sběrači a koši samozřejmě dokážou sebrat posečenou hmotu i se vším, co na trávníku bylo. Jenže proč se s tím zdržovat, k tomu i s jejím vysýpáním a odvozem někam na kompost, když ji rovnou můžete vrátit porostu jako přírodní zdroj živin? Krásně rozmělněný noži pod hlubokým krytem žacího ústrojí.

Mulčující ZTrak může klidně nahradit dva žací traktory, tím šetří nejen pořizovací náklady, ale i ty provozní, jak za palivo, údržbu a servis, tak za obsluhu – místo dvou řidičů stačí jeden, nemluvě o lidech na odvoz a překládání posečeného materiálu.

Někdy je zkrátka lepší mít na danou věc jeden pořádný nástroj, určený přímo pro ni, než nějaký univerzální, se kterým sice práci také zvládnete, ale trvá to déle za víc peněz. Zbytečně, a to, že ten univerzál zvládne i něco jiného, není zrovna v daný okamžik vůbec nic platné.

Členité i svažité plochy

Ať už se podíváte na ZTrak z jakékoliv strany, zjistíte, že jde o naprosto svébytný stroj. Neřídí se natočením předních kol, nýbrž rozdílným poměrem otáček těch zadních, poháněných. Díky tomu se otočí úplně na místě o 360 stupňů.

K řízení se nepoužívá klasický volant, nýbrž páky, které zároveň slouží ke změně směru jízdy vpřed a vzad. Jejich zásluhou reaguje řízení okamžitě, přitom je pořád naprosto přesné. Chce to trošku zvyku, netrvá ale dlouho, aby si jej kdokoliv osvojil. Stroj úžasně poslouchá sebemenší pokyn a svižně vykružuje i ty nejutaženější otočky. Je tedy úplně lhostejné, jak členité pozemky hodláte sekat a mulčovat, nebo kolik je na nich záhonů, keřů, stromů, obrubníků a jiných překážek.

Nezáleží ani na tom, jak zvlněné či svažité plochy jsou, neboť ZTraky mají nízko položené těžiště. Vyplývá to z jejich konstrukce, vše těžké – tedy žací ústrojí, motor i celá pohonná soustava spočívají dole, takže se ZTrak jen tak někde nepřevrátí.

Čtveřice profesionálů

Obce jsou rozmanité a jejich zeleň ještě víc. Tomu odpovídá široká nabídka ZTraků John Deere, čítající čtyři řady s devíti různými modely. Pro nejnáročnější zákazníky jsou určeny ZTraky řady Z900R poháněné vznětovými, kapalinou chlazenými tříválci. Model Z994R má výkon 18,4 kW (téměř 25 koní) a dodává se k němu žací ústrojí s bočním, případně zadním výhozem o záběru 137 nebo 153 cm. Druhý vznětový model Z997R je s výkonem 27,5 kW (37,4 koně) nejsilnějším ZTrakem John Deere, tomu odpovídají i záběry žacích ústrojí s bočním nebo zadním výhozem 153 a 183 cm.

Pro profesionální nasazení jsou určeny rovněž ZTraky Z740R a Z950R se zážehovými, vzduchem chlazenými dvouválci. Menší z nich Z740R má výkon 16,2 kW (necelých 22 koní) a jeho žací ústrojí s bočním výhozem může mít záběr 122 nebo 137 cm. U silnějšího modelu Z950R s 19 kW (25,5 koně) můžete volit mezi žacím ústrojím s bočním a zadním výhozem o záběru 137 nebo 153 cm.

Bez stlačeného vzduchu

Profesionální ZTraky řady Z900R si můžete na přání nechat obout do pneumatik Michelin X Tweel Turf. Jde o jedinečné gumy, pro něž označení „pneumatika“ není správné – místo stlačeného vzduchu využívají k tlumení nerovností tenkých pružných lamel. Jejich zásluhou polykají nerovnosti podstatně lépe než klasická pneumatika a plavněji překonávají i ty větší, například obrubníky. Ten rozdíl je při jízdě opravdu znát, žací stroj se podstatně zklidní a i přes značnou rychlost sečení jede hladce a nijak neposkakuje.

Běhoun se dokáže přiblížit prakticky až k ráfku, což jde u pneumatiky pouze v případě, že je výrazně podhuštěná. V záběru je vždy v plné šíři na rozdíl od pneumatik, které jsou v krajích zaoblené. Působí tak nižším měrným tlakem na půdu a větší styčná plocha zároveň lépe přenáší záběr kol.

Lamely jsou mimořádně odolné. Dlouhodobé zkušenosti z provozu dokládají až trojnásobnou výdrž oproti klasickým pneumatikám. Silný běhoun tvoří tři vrstvy plátna a speciální vzorek pro travnaté plochy. Jen tak něco jej neprorazí, a kdyby se to nějaké zapomenuté skobě, hřebíku, trnu či střepu z rozbité lahve přece jenom podařilo, nic se neděje. Bez natlakovaného vzduchu samozřejmě odpadá i pravidelná kontrola nahuštění, to se musí jinak u pneumatik hlídat, aby se předešlo příčnému náklonu žacího ústrojí a nerovnoměrnému sečení.

Menší třístovky a pětistovky

Spíše pro zahrady a soukromé uživatele jsou určeny ZTraky řady Z300 se dvěma modely Z335E (výkon 13,4 kW) a Z345R (14,7 kW), pracující s žacím ústrojím o záběru 107 cm.

Větší zátěž pak snesou ZTraky řady Z500 s žacím ústrojím o záběru 122 cm a třemi modely: Z515E (13,4 kW), Z530M (16,1 kW) a nejlépe vybavený Z545R (15,3 kW). Posledně zmiňovaný ZTrak teď stojí akčních 226 900 Kč včetně DPH, takže oproti jinak běžným 255 900 korunám ušetříte 29 tisíc.

Ať už sáhnete po kterémkoliv ZTraku John Deere, stanete se naprosto svérázným sekáčem. Rychlejším, obratnějším a hlavně takovým, kterého bude práce opravdu bavit.

www.strompraha.cz