Polaris Goupil 5 - Pro drobné stavební práce a komunální služby

Goupil G5 ve středisku GreenPoint v Praze 10
Goupil G5 ve středisku GreenPoint v Praze 10

Dnešního hosta naší pravidelné rubriky „Ekotest“ jsme objevili 3. října na konferenci s přiléhavým názvem Efektivní elektromobilita v organizacích. Součástí konference byl již tradičně malý „autosalon“, kde nechyběla lehká užitková vozidla. Zaujal nás typ Goupil G5, který jsme jako nejnovější přírůstek mezi užitkovými elektromobily měli možnost nejen důkladně „ohmatat“, ale i vyzkoušet na krátkém testovacím okruhu. První jízdní dojmy přinášíme v následujících kapitolách.

U elektrických užitkových vozidel je podle zkušeností z evropských demonstračních testů jejich provoz celkově vnímán velmi pozitivně. Jízdní dosah zpravidla nebývá v městském provozu zásadním problémem. Vyšší pořizovací cena ve srovnání s klasickými benzinovými nebo naftovými vozidly je u elektromobilů alespoň částečně kompenzována hospodárnějším provozem (spotřeba, servis). Provoz „našeho“ elektromobilu přináší uživatelům další výhody, využitelné zejména v komunální službě vyžadující časté zastávky spojené s vystupováním a zpětným nastupováním do vozidla.

Účel světí prostředky

Svojí koncepcí a rozměry mají miniaturní užitková vozidla, o nichž dnes pojednáme, řadu společných prvků se svými „příbuznými“ populárními čtyřkolkami Polaris. Hlavním cílem konstruktérů v případě typové řady Goupil ovšem bylo nabídnout bezpečné pohodlné univerzální a životnímu prostředí šetrné komunální vozidlo s velkým užitečným zatížením využitelné jak pro svoz odpadu, tak i pro vysokotlaké čištění, vysávání listí či jako úložná skříň. Naše zkušenost za volantem sklápěčkové verze potvrdila, že se záměr podařilo splnit. Připomeňme nejprve setkání se staršími „pří buznými“ zkoumaného objektu.

Seznámení v Paříži...

Tradiční výrobce čtyřkolých trpaslíků Polaris nechyběl na žádném z posledních pařížských autosalonů, které jsou velkou výzvou nejen pro domácí značky. Nechybějí zde výrobci příslušenství, ani menší, zejména francouzské firmy, společnosti a instituce, které mají něco společného s motorismem. Pravidelně se zde setkáváme se značnou Aixam Mega, která své aktivity v průběhu posledních let rozdělila mezi sportovní a užitková vozila. Vloni jsme objevili na stánku francouzské firmy několik pracovních verzí s různými nástavbami. Další setkání s užitečnými pomocníky se odehrálo v České republice

... a záhy v Brně

Na letošním jubilejním 25. ročníku veletrhu AMPER, byla silným magnetem elektromobilita. Pro její „konečné“ produkty však nechali pořadatelé prakticky jen plochu před pavilonem Z, kam jsme samozřejmě zavítali a kde jsme objevili kromě osobních verzí i sklápěčkový miniautomobil společnosti Polaris. Sklápěčka Goupil G4 byla vystavena ještě pod značkou Mega. Vystavený typ se starším logem byl vybaven olověnými akumulátory. Elektromobil může být samozřejmě osazen i akumulátorovými bateriemi na bázi lithium-ion.

Nabídka společnosti Eurogreen

Sklápěčku představila česká odnož společnosti Eurogreen, která má dnes zastoupení téměř ve všech zemích Evropy a zabývá se veškerými většími zelenými plochami; vyvinula též vlastní systém a stroje pro zakládání, regeneraci a renovaci trávníků. Postupně doplnila své portfolio o profesionální komunální stroje a o výrobky v dalších příbuzných oblastech. V portfoliu společnosti se objevila „trpasličí“ motorová vozidla nejrůznějšího účelu a využití. Po vozidlech GEM určených především pro osobní dopravu to byla užitková verze, následovaná větší typovou řadou Polaris - Goupil G. Dnešní test je tedy věnován kompaktnímu ekologickému vozidlu, o jehož distribuci a servis se v České republice stará společnost Eurogreen CZ.

Novinka léta 2017

V létě 2017 se objevil mohutnější sourozenec zmíněné minisklápěčky. Novinka nese označení Polaris Goupil G5. Oproti typu G4 nabízí motor s větším výkonem, delší jízdní dosah a větší nákladový prostor. V kategorii N1 zůstává rozhodně nejmenším z typů, s nimiž jsme se svezli. Vozidlo je, stejně jako jeho menší bratr, určené pro víceúčelové aktivity, jako jsou např. sběr odpadu, čištění ulic, parků, zahradní údržba apod. Goupil G5 nabízí snadný přístup do kabiny řidiče, optimální výšku sedadel, velkou prosklenou plochu kabiny, nízko položenou nakládací hranu korby (810 mm) a užitečné zatížení až 1200 kg. Výrobce udává jeho maximální jízdní dosah 200 km s využitím rekuperace. Kromě lithium iontových akumulátorů ve dvou kapacitních verzích, viz tabulka, může zákazník zvolit rovněž levnější olověné akumulátory větší hmotnosti zhruba stejné kapacity, ovšem s kratším jízdním dosahem.

Jízdní dojmy

Již nastupování do útulné kabiny je vskutku překvapením. Stejně tak jako je zvolen velice nízký, a tím pádem pohodlný, nástup do kabiny, je ergonomicky navrženo i umístění (výška) sedáku. Volant padne dobře do ruky. Z místa řidiče je velmi dobrý výhled na všechna strany, včetně průhledu do boků těsně kolem vozidla, díky proskleným dveřím. Vše je podřízeno jednoduchosti a účelnosti. Ve dveřním madle je šikovně zakomponován zámek dveří. Při posuzovaní jízdního komfortu si musíme uvědomit, že sedíme v komunálním vozidle, které během jedné pracovní denní směny urazí jen pár desítek kilometrů, ale přitom počet zastavení a rozjezdů může jít často do stovek. Řidič ani spolujezdec si v pracovním nasazení nemohou stěžovat na nedostatek komfortu. První testovací jízdu absolvuji v roli spolujezdce. Již po prvním kilometru jsem pochopil proč „můj instruktor“ trval na tom, že mě za jízdy seznámí s vlastnostmi vozidla, přestože je řízení elektromobilu naprosto jednoduchou záležitostí. Stačí odbrzdit, nastavit volicí páku do potřebné polohy… (vpřed – neutrál – zpět), mírně mírně sešlápnout plyn … a jede se.

Po několika málo minutách najíždíme na kruhový objezd o malém průměru (odhadem dvanáct patnáct metrů). Opisujeme první kružnici (ze žádné strany se neblíží vozidlo) a „pod plynem“ velice svižně kroužíme (bez nutnosti korekce volantem) po mokrém nepříliš rovném asfaltovém povrchu. Stěží bychom s touto razancí mohli „kruhák“ projíždět osobním vozem s vyladěným podvozkem. Následuje zkouška brzd z nejvýše přípustné „městské rychlosti“. Na rovném úseku řidič prudce brzdí až do úplného zastavení. Účinnost brzd je skutečně vynikající. K tomu je třeba poznamenat, že „naše“ vozidlo není vybaveno ani posilovačem řízení, ani posilovačem brzd. Nemohu ovšem posoudit, do jaké míry se změní jízdní vlastnosti při plně naložené sklápěčce. Předpokládáme ovšem, že v běžném „komunálním“ nasazení s plnou korbou nebudeme zkoušet ani prudké manévrování, ani maximální rychlost vozu.

Technické parametry / Model Goupil G4 Goupil G5
Suchá hmotnost (bez akumulátorů) 582 kg 625 kg
Největší přípustná hmotnost vozidla 2100 kg 2000 kg (lithium-ion)
Užitečné zatížení 1100 kg 1200 kg
Hmotnost brzděného / nebrzděného přívěsu 1000 kg / 750 kg 1000 kg / 750 kg
Vnější rozměry (dxšxv) 3582x1200x1893 mm 3800x1400x1900 mm
Přechodový úhel 20° 16°
Stopový průměr zatáčení 7800 mm 8400 mm
Typ zavěšení přední kol McPherson McPherson
Typ zavěšení zadních kol listová pružina McPherson
Pneumatiky 155 R13C 90N 155 R13C 90N
Kapacita akumulátorů 7,2 kWh / 12 kWh 11,5 kWh /19,2 kWh
Jízdní dosah (cyklus R101) 85 km / 135 km 121 km / 201 km
Hmotnost akumulátorových baterií 90 kg / 132 kg 175 kg / 250 kg
Elektromotor - druh třífázový indukční asynchronní třífázový indukční asynchronní
Největší točivý moment 57 Nm 76 Nm
Jmenovitý výkon 10 kW 19,7 kW
Jmenovité napětí 36-48 V 48-80 V
Základní cena bez DPH - olověné baterie cca od 540.000,- Kč cca od 650.000,- Kč
Základní cena bez DPH - lithiové baterie cca od 700.000,- Kč cca od 840.000,- Kč

Závěrem

Jestliže jsme úvodní kapitolu našeho minitestu nazvali „účel světí prostředky“, pak to platí beze zbytku pro obě komunální vozidla řady Goupil G4/G5, která jsou do všech detailů uzpůsobená dennímu svozu odpadu či jiným komunálním činnostem. Testovaná „ekologická miniaturní multikára“ neobtěžuje okolí svými zplodinami a navíc její konstrukce nabízí řadu předností. Díky nízko položenému těžišti a nápravám McPherson má mimořádné jízdní vlastnosti i slušnou akceleraci, o čemž jsme se za volantem minivozíku přesvědčili. Goupil G5 se obejde bez posilovače brzd. Otázkou je, zdali by ke zvýšení komfortu nebylo vhodné uvažovat o standardní výbavě posilovým řízením, které je, jak jsme se dozvěděli, dnes možné objednat s dalším doplňky, resp. příslušenstvím, k čemuž patří vyhřívaná sedadla, klimatizace, nezávislé topení Webasto aj.

Text a foto Vlastislav Tůma, časopis Truck&business 4/2017

 

Výhradní zastoupení Goupil pro Českou republiku

EUROGREEN CZ s.r.o.
Náměstí Jiřího 2, 407 56 Jiřetín pod Jedlovou
Kontaktní osoba: Ing. Ondřej Šafránek
Telefon: 737 284 505, E-mail: ondrej.safranek@eurogreen.cz
www.polaris-goupil.cz