Budoucnost komunální techniky ze Smržic

Akumulátorový štěpkovač Laski LS 160 A
Akumulátorový štěpkovač Laski LS 160 A

Kolik znáte českých firem, které se věnují vývoji strojů na baterie? My v LASKI jsme jedna z nich. Účastníme se vývoje nejvyspělejších technologií dneška. Nicméně, stroje s elektrickým pojezdem vyrábíme v LASKI už 25 let. Jednalo se o malé ruční frézy na pařezy řady F450. Dnes máme v nabídce její vyspělejší verze F 460.

A víte, že roce 1997 firma LASKI vyráběla čistě elektrický stroj s názvem zametací kartáč na listí. O zdroj energie se tehdy staraly olověné akumulátory. Fungoval dobře, ale doba mu ještě nepřála.

V LASKI jsme nezůstali k současnému vývoji mobilních strojů na elektřinu lhostejní. Jsme banda techniků, co má ráda nové myšlenky a technologie, proto jsme se rozhodli začít experimentovat s vývojem nových komunálních strojů čistě na elektrický pohon.

První byl malý štěpkovač LS 95 A

Vychází ze zahradního štěpkovače s elektropojezdem LS 95 ES. Při realizaci prototypu jsme se seznamovali nejen se základními znalostmi kolem konstrukce čistě bateriového stroje, ale také prověřili možnosti dodavatelů technologii motorů, baterii a dalšího materiálu. Vývoj odlišné technologie, oproti stávajícím spalovacím motorům, vás zákonitě posune o pořádný kus dál. V současné době u stroje LS 95 A dokončujeme design a chystáme se stroj předvést jako finální produkt.

Zkoušky provedené u LS 95 A nás natolik nadchly, že jsme se pustili do radikálně většího stroje s názvem LS 160 A. V základu vychází z naší nejnovější a nejvýkonnější řady štěpkovačů. A šli jsme ještě dál. Na rozdíl od konkurentů (minimálně dva výrobci v Evropě) jsme odstranili veškerou hydrauliku. I vkládací válce jsou u LASKI poháněné elektřinou. Výsledný stroj vypadá slibně a právě probíhá závěrečné testování.

A co pařezové frézy na baterie?

Když už jsme vyvinuli dva štěpkovače na baterie a výsledek vypadal dobře, řekli jsme si, že zkusíme něco, co ještě nikdo na světě nezkusil. Pustili jsme se do frézy na pařezy. Rozhodnutí padlo na předělání staré známé F 460. Prototyp funguje a je velice příjemný při provozu. Nejúžasnější je na ní ta čistota a tichost provozu. Jsme s frézou na baterie sice na začátku, ale už teď jsme daleko dál než kdokoli na světě. Díky elektrickému pohonu stroje se dají provádět relativně přesná měření, které nám dále pomáhají zdokonalit podmínky pro správné funkce fréz.

Každopádně o bateriových strojích stále platí, že jejich lokální bezemisnost je vykoupena velkou pořizovací cenou.

A proč tolik povyku kolem vývoje strojů na baterie, když si vyvinuté stroje v republice asi zatím nikdo kupovat nebude? Pro prachy. Na západ od nás je po takových strojích poptávka, ať je hnána jakoukoli motivací, se kterou nemusíme vyloženě souhlasit. Nás nové technologie posunou dál a budeme lépe připraveni na budoucí výzvy.

Pokud sháníte cenově přijatelnější nízkoemisní stroj, potom pro vás máme stroje splňující nejnovější ekologickou evropskou normu Stage-V nebo stroje na LPG.

 

Ing. Lukáš Beránek

www.laski.cz