Užitkový elektromobil Mega e-Worker

  • Úvod
  • Užitkový elektromobil Mega e-Worker

Mega e-Worker je elektricky poháněné užitkové vozidlo s užitnou nosností až 872 kg. Při dojezdu až 100 km, maximální rychlosti 40 km/h, nízkým provozním a servisním nákladům je dobrou volbou pro celou řadu činností provozovaných v areálech firem, na staveništích, v parcích a nebo i v rámci celých měst. Pro provoz na pozemních komunikacích pro něj postačí řidičské oprávnění skupiny B.

Z výroby vycházejí dvě verze šasi, na které lze podle potřeby namontovat sklápěčku, skříňovou nástavbu, nebo třeba cisternu pro zalévání zeleně. Celková délka činí 3165 mm u kratší verze a 3665 mm u verze dlouhé. Rozchod předních i zadních kol (1031 mm) a výška (1895 mm) jsou pro obě verze totožné. Provozní hmotnost vozidla spolu s maximální hmotností nákladu závisí na hmotnosti baterií.

Konstrukce

Základem jsou bezesporu robustní rámová konstrukce a velkorysá platforma řidiče, které předurčují vlastnosti celého vozidla. Díky automatické výrobě, využití kvalitních materiálů a protikorozní finální úpravě dosahu je konstrukce e-Workeru dobré stability a životnosti i v intenzivním nebo náročném provozu.

Kabina řidiče

Na první pohled zaujme určitě výhled. Díky velkým proskleným plochám a výše položeným sedadlům řidiče a spolujezdce má posádka vždy přehled o tom, co se děje v bezprostřední blízkosti kolem vozidla, což je při předpokladu práce ve stísněných podmínkách nebo mezi lidmi neocenitelná vlastnost přispívající k bezpečnosti.

Pohon vozidla

Asynchronní elektromotor o výkonu 10 kW s redukcí diferenciálů 1:15 dovoluje vozidlu v „režimu zajíc“ dosáhnout rychlosti 40 km/h. Pro náročnější terén lze využít pomalejší „režim želva“ dosahující maximální rychlosti cca 25 km/h. Maximální výkon je po sešlápnutí plynového pedálu dostupný prakticky v celém spektru otáček, což je typické pro všechny elektromobily, a umožňuje to řidiči svižné starty i s takto „málo výkonným“ motorem. S vyšší rychlostí samozřejmě rychlost akcelerace klesá.Motor je zásobován trakčními olověnými bateriemi skládajícími se z 36 sériově uspořádaných 2 V modulů. V závislosti na zvolené kapacitě článků (120 Ah, 160 Ah, 240 Ah) poskytuje úložiště 8,6 kWh, 11,5 kWh nebo 17,3 kWh energie. Dojezd vozidla je dle verze baterie na úrovni 60, 80 a 100 km.

Provoz vozidla

Pro vlastní provoz jsou klíčové právě použité baterie resp. jejich technické vlastnosti. U trakčních olověných baterií se při správném zacházení dosáhne minimálně 1000 nabíjecích cyklů. Je nutné ale počítat s tím, že při častém úplném vybití nebo rychlém nabíjení jejich životnost klesá. Proto bychom měli počítat se zhruba 30% rezervou a baterie po práci vždy plně nabít. Nejsilnější baterie (17,3 kWh) lze nabíjet rychleji, za jednu hodinu do nich v optimálním nabíjecím režimu dostaneme energii pro ujetí cca 10 km. Za 10 hodin budou z prázdného stavu zcela nabity. Nejslabší baterie (8,6 kWh) se budou ze stavu úplného vybití nabíjet též zhruba 10 hodin, přičemž za 1 hodinu je doplníme o energii na ujetí 5 km. Při vybíjení je to s optimálními podmínkami podobné. Silnější verze snese bez negativních efektů vyšší vybíjecí proudy, takže déle vydrží i při vyšším zatížení při jízdě. Z tohoto důvodu se doporučuje pořízení 11,5 kWh nebo i 17,3 kWh verze ve všech případech, kdy budeme chtít s vozidlem jezdit maximální rychlostí nebo najedeme více než 30 km/den. Pro provoz v halách a na menších prostranstvích postačí nejslabší 8,6 kWh verze. Obzvláště, pokud ji budeme dobíjet i v průběhu dne.

Vlastnosti Mega e-Worker

  • Šasi
    Šasi e-Worker je vyrobeno z pevného ocelového rámu. Díky kataforézní úpravě a laku z umělé pryskyřice je zaručena vysoká protikorozní odolnost.
  • Kabina
    Kabina jé vyrobena z antikorozních materiálů, hliníku a dílů z umělých pryskyřic. Přední nárazník s 2-komorovým systémem výborně absorbuje energii při nárazu a chrání tak řidiče i spolujezdce. Vnitřek kabiny nabízí velký prostor pro řidiče i spolujezdce s ergonomicky uspořádanými ovládacími prvky. Řízení i automatická převodovka jsou velmi snadno ovladatelné. Předností jsou 2 vysoce komfortní polstrovaná sedadla s opěrkami hlavy.
  • Dveře
    Uzamykatelné dveře výborně těsní. Použitá konstrukce zaručuje ochranu proti vlivům počasí a zároveň dokonalý výhled.
  • Odpružení
    Přední kola jednotlivě odpružená spirálovými pružinami a tlumiči
    Zadní kola jednotlivě odpružená listovými pružinami a tlumiči
  • Řízení
    Lehce ovladatelné mechanické řízení.
  • Motor
    Asynchronní elektromotor 10 kW S2-45´ při 3200 otáčkách, redukce v diferenciálu 1 : 15, plynulá regulace rychlosti.
    72 V – 350 A
  • Brzdy
    Dvouokruhový brzdový systém s předními kotoučovými brzdami (průměr 220 mm) a zadními bubnovými brzdami (průměr 160 mm). Mechanická ruční brzda. Při dobržďování motorem dobíjení ve 3 volitelných stupních.
  • Velikost pneumatik
    155 / 80 R 13

Dojezdová vzdálenost

  • Varianta baterie 1 do 60 km (8,6 kWh)
  • Varianta baterie 2 do 80 km (11,5 kWh)
  • Varianta baterie 3 do 100 km (17,3 kWh)

Model

Rozvor

Poloměr otáčení

Celková délka

Celková šířka

Celková výška

Max. zatížení přední nápravy

Max. zatížení zadní nápravy

Max. celková hmotnost

Krátká verze

Krátká verze

Dlouhá verze

Dlouhá verze

1471 mm

1971 mm

3000 mm

4000 mm

3165 mm

3665 mm

1200 (bez dveří) / 1272 (s dveřmi) mm

1200 (bez dveří) / 1272 (s dveřmi) mm

1895 +/-25 mm

1895 +/-25 mm

940 kg

940 kg

1100 kg

1100 kg

1640 kg

1640 kg