Užitková vozidla na elektrický pohon Goupil G3

Užitková vozidla na elektrický pohon Goupil G3

V západní Evropě vidíme silný trend ve skutečném začleňování technologií šetrných k životnímu prostředí do provozu. Týká se to i komunální oblasti a elektricky poháněná užitková vozidla Goupil jsou nedílnou součástí tohoto procesu, který přináší pozitivní efekty do oblasti kvality života obyvatel. Pro některá evropská města je elektrický pohon v centrech měst dokonce závaznou podmínkou. Dobrou zprávou je, že registrujeme zájem o tyto technologie i v České republice a očekáváme jejich začleňování do měst a obcí i u nás.

Výrobce Goupil Industrie přitom vznikl teprve nedávno – v roce 1996, ve správné době a na správném místě. Sídlí v jižní Francii ve městečku Bourran poblíž Bordeaux a byla to přirozeně Francie, která se v počátcích stala hlavním trhem elektrovozidel Goupil. Co se původně zdálo jako oblast okrajového zájmu, se postupně stalo široce vyhledávaným konceptem. Vývoj dodávek prochází silnou dynamikou růstu a nyní Goupil pro evropské trhy produkuje přes 1000 užitkových elektrovozidel ročně. Nachází své zákazníky v komunální oblasti, údržbě veřejné zeleně, hřbitovů, v průmyslových a rekreačních areálech. Specifickou oblastí úspěšného uplatnění elektrovozidel Goupil je dále například logistika letišť, pošt, nemocnic a podobných provozů. Hlavními přednostmi jsou nulové emise CO2, tichý provoz, kompaktní rozměry a nízké provozní náklady.

Prvoplánovitě elektrický Goupil

Podvozek vozidla Goupil G3 je k dispozici ve dvou variantách – v krátké, pod označením G3S a v dlouhé G3L. Obě varianty mohou být osazeny čtyřmi různými druhy baterií, které si zákazník volí podle požadovaného dojezdu vozidla. Základní baterie 240 Ah má dojezd na jedno nabití 60 km a díky nižší hmotnosti umožňují nosnost nákladu vozidla až 700 kg. Na druhé straně nejsilnější baterie 400 Ah mají dojezd 120 – 130 km a nosnost nákladu až 400 kg.

Goupil G3Prakticky je nutné počítat s tím, že délka dojezdu vozidla závisí na stylu jízdy, na častosti zastavování a rozjíždění, na hmotnosti převáženého nákladu a na kopcovitosti terénu. Údržba baterie je jednoduchá – každých 10 nabíjecích cyklů se prostřednictvím centralizovaného systému dolévání doplňuje destilovaná voda. Baterie mají záruku 4 roky nebo 1500 dobíjecích cyklů.

Vlastnosti podvozku Goupil G3 jsou velmi důležité a právě ty stojí za úspěchem Goupil. Nejedná se totiž o vozidlo na spalovací či vznětový motor přepracované na elektrickou verzi. Konstruktéři od samého začátku navrhovali vozidlo, které bude využívat elektrický pohon a tomu vlastnosti stroje plně přizpůsobili. Rám je tak dostatečně siný a počítá s uložením baterií po celou dobu životnosti vozidla. Rozložení hmotnosti je optimální i při maximální rychlosti 40 km/hod na veřejných komunikacích.

Široké spektrum využití vozidla Goupil

Na místech, kde se pohybují nebo žijí lidé, by měly obslužné prostředky obsluhující daný prostor působit co nejpřirozeněji a neměly by chodce či obyvatele rušit. Cílem je, aby bylo zachováno kouzlo místa a prostředí zůstalo zdravé. Tichý a bezemisní provoz elektromobilů Goupil G3 je jedna důležitá stránka věci, kompaktní rozměry vozidla stránka druhá. Elektromobily Goupil jsou natolik kompaktní, že přirozeně splynou s prostředím, ve kterém se tiše pohybují. Jak v centrech obcí, pěších zónách tak i parcích bývá manévrovatelnost obtížná vzhledem ke stísněnému prostoru nebo počtu pohybujících se lidí. Goupil G3-S a G3-L jsou pro tyto podmínky uzpůsobené. Šířka vozidla je pouhých 1,1 metru a poloměr otáčení u kratší varianty jen 3 metry. Goupil je dodáván se širokou škálou nástaveb. Od jednoduchého valníku nebo sklápěče, které mohou být vybaveny klecí, po nástavby specializované. Důležitou oblastí jsou nástavby pro sběr odpadků – otevřené kontejnery nebo uzavřené skříně s výklopnými nebo posuvnými kryty na míru šité obcím, centrům měst a rekreačním objektům. Pro tyto provozy jsou vhodné také specializované kombinované nástavby, které mohou nést vodní tlakovou pistoli, nádrž pro zavlažování květin, čelní kropící lištu nebo třeba fukar pro sběr listí s mulčováním.

Hospodárný provoz

Kouzlem využívání elektromobilů, kromě šetrnosti k životnímu prostředí a nízké hlučnosti, je i hospodárný provoz a jeho dopad na finanční stránku hospodaření. Spotřeba elektrické energie při jízdě vozidla se pohybuje na úrovni 18 kWh na 100 km. Při dosazení ceny elektrické energie koncového spotřebitele se při sazbě 4,35 Kč / KWh dostáváme na 78 Kč na 100 km, ovšem podniky jsou schopny dosáhnout na sazby výrazně výhodnější. Vezmeme-li pak v potaz, že nabíjení lze velmi dobře optimalizovat využitím sazby v nízkém tarifu, náklady mohou klesnout až na 36 Kč na 100 km. Pro srovnání spotřeba paliva u vznětových či zážehových motorů se bude pravděpodobně pohybovat nad 200 Kč na 100 km a je dále nutné počítat s výměnou oleje a filtrů.

Goupil v České republice

Výhradním zástupcem Goupil v České republice je společnost Profigrass s.r.o., která je již 14 let tradičním dodavatelem komunální techniky na náš trh.  Pro další informace a kontakty můžete navštívit internetové stránky společnosti www.profigrass.cz, nebo je kontaktujte telefonicky na 544 234 046 nebo e-mailem na adresu: profigrass@profigrass.cz.

 

Více informací na www.profigrass.cz.